I’m not saying being me is good..

I’m not saying living in my life is splendid..

But, what I’m gonna say is just have a taste a little bit of my life and tell me how it really is..

Hear my story..

Spill if you want and swallow if you like..

Shaff-story..is a tale..a taste of me~shaff

Wednesday, November 6, 2013

Kisah jodoh

Jodoh itu salah satu rezeki dari Allah. salah satu rahsia Allah yang sampai bila-bila pun kita takkan dapat tahu apa yang tersirat di sebaliknya. Yang kita sedar hanya the fact that indeed jodoh itu datang dan pergi tanpa sebarang warning beforehand. yang ada ditangan kita hanyalah pilihan sama ada untuk mengenggam rezeki jodoh itu atau membiarkan ia pergi. still at the end of the day kita tak akan tahu pun keputusan apa yang terbaik sebenarnya. Hanya perlu yakin yang segala yang berlaku tentu ada hikmah di sebaliknya.

Jodoh itu datang dalam pelbagai bentuk. persahabatan, persaudaraan, kekeluargaan, jodoh sebagai guru dan murid, jodoh sebagai bos dan pekerja ataupun yang paling menjadi hukum norma adalah jodoh sebagai suami isteri.

setelah jodoh itu hadir, ada sesuatu lagi yang belum kita pasti dan tak mungkin akan kita pasti sampai bila-bila, iaitu sampai bila jodoh itu akan dapat bertahan. Bukan kerana salah sesiapa tetapi memang itu yang telah ditetapkan. sekali lagi dijelaskan bahawa jodoh itu rezeki, dan rezeki itu mungkin hak kita untuk jangka masa yang lama dan boleh jadi jugak hanya untuk sementara.

Jadi, dapat disimpulkan disini bahawa, apabila rezeki jodoh itu hadir dalam apa jua bentuk sekalipun, jangan begitu mudah menolaknya tanpa usul periksa juga jangan terlalu taksub mendakapnya tanpa sebarang batasan. Bersederhanalah dan bersyukurlah. Selagi rezeki itu ada dalam genggaman jagalah ia sebaiknya kerana kita tidak tahu bila waktunya ia akan ditarik balik dari genggaman, dan bila rezeki itu ditarik balik, redhakanlah ia pergi kerana segala sesuatu itu bukan hak mutlak sesiapa kecuali Allah.

Selagi masih bernafas kita di muka bumi ini selagi itu masih berpeluang untuk kita mendapat rezeki dari yang maha esa. selagi terdaya, berusaha, berdoa dan bertawakkal semoga dimurahkan segala rezeki dan dipermudahkan segala urusan. Amin.

p/s; alhamdulillah for today. pray for a better tomorrow.



xoxo,
shaff

No comments:

Post a Comment